Kuluerä vai sittenkin voimavara?
YKSI SOTE-UUDISTUKSEN kauniista tavoitteista oli vahvistaa perusterveydenhuoltoa. Monilla alueilla tämä vahvistaminen näyttäytyy terveysasemien sulkulistoina. Koko maassa lakkautusuhan alla on kymmeniä terveysasemia. Pieniä lähiterveysasemia suljetaan, ja luotetaan digi- ja etähoidon voimaan. Luotetaan myös siihen, että henkilöstö siirtyy hyvinvointialueen suuremmille asemille töihin, vaikkeivät ehkä enää seinien sisälle mahtuisikaan.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue lomauttaa laajasti henkilöstöään, myös lääkäreitä. Siitä huolimatta, että lääkäreistä on pulaa ja lääkäripalveluita ostetaan ja vuokrataan, jonoja puretaan. Suuressa viisaudessaan hyvinvointialue lomauttaa vielä hoitajat ja lääkärit vuoron perään tuplaten lomautuksen aiheuttamat haitat. Pieni ihminen ei ymmärrä, miten virka-aikaiseen työhön kohdistuva lomautus voisi olla lisäämättä jononpurkutyötä, ostopalveluiden tarvetta tai jonojen pidentymistä. Kaikilla hyvinvointialueilla on jo vaikeuksia selvitä lakisääteisistä tehtävistään. Onko keksitty hölmöläisen peiton pidennys 2.0 – säästöjä tavoitellessa ostetaan sama työ kalliimmalla.
Suomen terveydenhuollon korkea taso perustuu nimenomaan osaavaan, koulutettuun ja omistautuneeseen henkilöstöön. Samainen henkilöstö on kautta linjan venynyt ja joustanut jo pari vuosikymmentä pitääkseen kasassa länsieurooppalaiset palvelut itäeurooppalaisella hinnalla. Kuinka pitkään voidaan enää luottaa henkilöstön venymiseen? Onko meillä edes varaa säästää hyvinvointialueiden potilastyötä tekevästä, omasta henkilöstöstä?
Entä saadaanko lähiterveysasemia sulkemalla systeemistä irti säästöjä ja lisätehoja? Pienet yksiköt saavat nauttia pienen yksikön tehokkuudesta, joka syntyy siitä, että työntekijät tuntevat toisensa ja potilaansa. Luottamus ja hoidon jatkuvuus kantavat. Voiko lähipalvelut korvata digi- ja etäpalveluilla? Ajaako etäkontakti saman asian kuin vastaanotolla kohtaaminen, vai lisääntyykö kenties häiriökysyntä eli toistuvat kontaktit samasta hoitumatta jäävästä asiasta? Onko edes realistista haaveilla, että etäkontakteja voitaisiin nykyisestä lisätä, kun jo tällä hetkellä valtaosa, 70–80 %, terveysasemien yhteydenotoista hoidetaan etänä. Arkikokemus kertoo, että vastaanotolle päästäkseen ihmisen tulee jo nyt olla tosi tarpeessa. Voidaanko tätä tarvetta täyttää etäkontaktein, vai veisikö oikea kohtaaminen kuitenkin pidemmälle?
"Nyt on valinnan aika. Mihin oikeasti haluamme panostaa?"
On tärkeää muistaa, että ilman pysyvää henkilöstöä hoidon jatkuvuutta ei voida toteuttaa. Lääkärin tulee hoitaa samaa potilasta kolme vuotta tai enemmän, jotta aletaan saavuttaa hoidon jatkuvuuden hyötyjä: pienenevää kuolleisuutta, vähäisempää erikoisairaanhoidon kuormitusta – ja alenevia terveydenhuollon kokonaiskustannuksia. Ilman pitkään palveluksessa viihtyvää henkilöstöä ei henkilöstökuluilla saada maksimaalista terveyshyötyä.
Usein ostopalveluilla ja digiratkaisuilla saadaan lisättyä näennäistä tuottavuutta. Tuotetaan lisää käyntejä, mutta kohdataanko potilaan aito tarve? Häiriökysynnän kasvu näyttäytyy sekin lisääntyvinä kontakteina. Tämä voi harhauttaa luulemaan tuottavuuden kasvavan, vaikka oikeasti lisääntyy vain pöhinä ja siihen hukattava rahamäärä. Terveys ei näillä tempuilla kasva. Säästämisen vimmassa unohtuu, että terveydenhuollon henkilöstö on voimavara, joka kohtaa potilaat, kehittää systeemiä ja rakentaa hoidon jatkuvuutta.
Olisivatko sote-henkilöstö, pienet terveysasemat ja aito kohtaaminen kuitenkin terveydenhuollon kuluerän sijasta terveydenhuollon voimavara? Kun huolehditaan henkilöstön hyvinvoinnista ja pysyvyydestä, saavutetaan säästöjä vähenevinä vuokrakuluina. Isoja säästöjä syntyy pidemmällä aikavälillä hoidon jatkuvuuden kautta. Kohtaaminen on terveydenhuollon ydin. Kustannustehokkuuden äärelle pääsemme luomalla potilaslähtöisesti potilaan huolet kohtaavan systeemin. Jos emme aidosti palvele potilaita ja yritämme vakioida kaikki kohtaamiset samaan muottiin, pahimmillaan etäpalveluna, tuotamme kustannuksia ja unohdamme terveyshyödyn. Nyt on valinnan aika. Mihin oikeasti haluamme panostaa?
Tuire Saloranta, yleislääketieteen erikoislääkäri, Espoo